14.7.2009

Träning

Vi har tränat mycket de senaste dagarna. Ju mera vi tränar desto mer finns det att träna på känns det som. Suck, det ser så enkelt ut när andra gör det. På morgnarna innan morgonmålet har vi tränat på att gå fot. Yra jobbar bättre med godis när hon är hungrig. Det känns rätt bra faktiskt. Hon följer helt fint, håller platsen och drar inte iväg. Huvudet hänger kanske lite lågt, det får vi jobba på men i det stora hela känns det som om vi går framåt.
Fjärrens byten är helt bra, hon hålls på plats men det går lååångsamt. Nåja, vi övar så här nu med godis och sen när hon säkert hålls på plats så kan vi ta fram leksakerna igen så blir det lite fart på det hela.
Vi har tränat agility också. Igår i skyfall. Du milde så det kom vatten. Yra bryr ju sig inte om sånt och jag trodde inte att det var så farligt eftersom vi skulle träna kontakter dvs. inte så mycket spring för min del. Men våt var jag i allafall ända in på skinnet. Yra jobbade bra. När det är agility det gäller så spelar belöningen inte så stor roll, det är kul i allafall. Jag vill nu att hon stannar på kontakten och fortsätter först då hon fått lov. Det gick jätte-bra tyckte jag, faktiskt. Men det var nog regnet som råddade bort mig eller som sköljde bort all kunskap ur lilla Yras huvudknopp. I dag på dom riktiga träningarna drog hon iväg rejält. Struntade fullständigt i all vad kontakter hette. Skit också! För att se positivt på saken så kom vi ända till hinder åtta utan några fel och det är nytt rekord! Jag brukar hinna klanta till det redan tidigare. Men sen kom kontakthindrena och då sket det sig ordentligt. Ju högre man hoppar ifrån desto längre flyger man, tyckte Yra. Ju längre man flyger desto större är sannolikheten att man bryter nacken av sig, tyckte jag. Fick ta till brösttoner för att få henne att fatta att säger jag att hon skall stanna så ska hon banne mig stanna också. Slutet av banan gick igen fint. Snäva svängar är hon faktiskt bra på. På slutet ville hon inte längre ha godis utan hon ryckte mig i byxbenet istället. Hon tyckte väl att hon fick jobba utan lön. Voj voj, men snart e nog tanden så bra att vi kan ta fram leksakerna igen.

Nala får inte träna på riktigt alls. Håller på att lära henne dra i leksaker. Jag slutar alltid när hon är som ivrigast och det börjar gå framåt. Hon mårrar och kämpar riktigt bra, men bara hemma. Utomhus märker hon inte ens leksaken för där hotar otaliga faror henne. När hon klarar av att leka med mig ute skall vi börja träna agility igen. Men inte före det annars finns risken att hon går in i sitt "I see dead people"-tillstånd igen.

Nova tränar ingenting. Hon vill bara äta sockor och papper och ligga på sin dyna och sova. Hon har inte hoppat upp i soffan mer än ett par kvällar sen vi kom hem från Bastö. Första gången missar hon alltid. Några gånger då hon gått ner i "lek-ställningen" har hon blivit alldeles stel i bakbenen. Undrar vad det beror på. Hon har inte ont nånstans när man känner på henne i allafall. Jag får väl följa med och se hur det utvecklar sig.

I morgon e en ny dag, men innan dess skall stora beslut tas...

2 kommenttia:

  1. Siistii att du också har hurahtaa... jag trodde inte att sån häran pizza-cokis juttu (läs: facebook, blog, myspace) var din grej.

    Hälsningar från två stora och en ganska liten.

    VastaaPoista
  2. Hei, miten meni eiliset treenit tiistaina pikkuoon kanssa?

    VastaaPoista