22.5.2011

Livet på landet

Veckan var så full av program så lite avslappnande skärgårdsliv var verkligen inte fel. På måndag var det lydnads träning. Det gick väl så där halvbra. Rutan kommer vi framåt med men vittringen stampar fortfarande på stället. På tisdag var det agility. Vi koncentrerade oss på hoppen och att inte fälla ribbor och Yra skärpte sig lite.
På onsdag jobbade jag sent så då var vi ute och sprang. På torsdag spårade vi. Gjorde bara ett kort då det var första gången på en åker och det gick ok. På fredag var det ännu en agility-grej och sen fick vi äntligen åka ut till Bastö och slappna av.
På lördagen gjorde vi ingenting faktiskt. Det betyder ju inte att Yra tog det lugnt, men vi ansträngde inte våra hjärnor. Jag försökte anlägga en trädgård av vilda växter. Resultatet ser man här:



 
Idag gjorde jag fyra korta spår. Alla slutade med en pinne och två hade ett hörn. Tanken var att träna speciellt "jana" och att märka pinnarna. Yra klarade inte janorna särskilt bra. Har hon inte fått upp spåret efter 3-5 meter får hon panik och börjar snurra runt med näsan i vädret. Nå, det blev bättre för varje spår. Hörnen och pinnarna gick fint. Mot förmodan lägger hon sig ner vid pinnen också i skogen. Allt väl alltså.
Sen gick vi hem och tränade rutan och nu gick det riktigt fint både med och utan target. Sen tog vi inkallningens ligg som hon helst vill skippa, men jag var sträng och hon fick ge sig. Tog också fjärren med nytt kommando för att hon skall sätta sig bakåt och jag märkte att jag också måste ha ett annat handtecken för det. Nu visade Yra i alla fall tecken på att förstå att det är en skillnad. Helt bra träning alltså.
Nala tog det mest bara lugnt och solade sig.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti