11.4.2012

För mycket för att det skall rymmas in i huvu'

Jag har drabbats av total förvirring när det gäller Yra och agility och det är alls inte Yras fel. Vi försöker kanske för mycket är okoncentrerade och stressade. Påskens tävlingar gick helt åt skogen. Vi tog igen en del på måndagen, men eftersom Yra verkar trött så fick dagens träning bli medan vi låter huvudet vila lite. Jag vill inte att vi ska hålla på och bli frustrerade båda två utan ha kul i stället. Vi skall träna roliga tricks istället med världens bästa lilla blå.
Dimmelis valpkurs började igår och vi fick genast hemläxor. Jag var jättenöjd i allafall. Både jag och vår "tränare" Satu var överens om att allt Dimma gör skall hon göra "täysillä". Leksaken i den långa snodden funkar bra och Dimma gjorde snabba tunnlar med hjälp av den. Som nytt gjorde vi också påsen vilket inte var nån större skillnad för Dimma för schabraket var ännu upplyft så hon sprang bara rakt igenom. Sen till hemläxan. Vår target träning har inte gett önskat resultat med godisbelöning. Dimma går ner i varv och blir "hjälplös". Läxan var att skaffa en större target och hetsa henne med leksak så att hon har mera drive och bjuder mera själv. Det har vi alltså tränat idag och det är stor skillnad. Vi tränade ute så att jag hetsade henne och när hennes tassar rörde targeten så kastade jag leksaken framåt. Oj, vad det var roligt! Vi tränade också fritt följ, som har varit ganska lamt, med hjälp av leksaken och vitsi vilken skärpt valp jag hade! Som socker på tårtan kom det ännu två små flickor och ville klappa Dimma så vi fick också öva att vara snällt med barn och lärde sig att dom kan vara så trevliga att man får godis av dem.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti