14.11.2010

Skogsträning

Efter en rätt stressig arbetsvecka då tom. agilityträningarna måste lämnas emellan (när har det nånsin hänt?). Fanns alla skäl att ta igen. Så varning för långrandig träningsbeskrivning.

På lördag morgon åkte vi iväg på spårningsövning. Den här gången gjorde vi spår åt varandra. Medan de åldrades gjorde vi esineruutu. Yra jobbade helt bra då hon såg att förmålen blev förda, men annars tog modet slut på hälften. Det går en magisk gräns vid ungefär tio meter, längre än det kan man inte gå ifall man inte säkert vet att et finns en orsak. Med tanke på att det är en tid sedan vi gjort det här på riktigt så är jag nöjd att det gick bra med lite hjälp.
Sen spårade vi. Jag är förvånad att det var så liten skillnad för Yra att någon annan hade gått spåret. Hon kollade i och för sig "takajälki" vilket hon annars sällan gör men annars höll hon samma intensitet som normalt. De två första pinnarna blåste hon förbi, men de sista fyra lyfte hon säkert. Slutet av spåret gick över ett område med många fallna småträd, så hon fick verkligen hoppa över och jobba för att inte tappa spåret. Jag blev också tvungen att spänna linan lite för att den inte skulle trassla och det brukar hon inte tycka om, men koncentrationen höll ändå. När sen den andra hunden gjorde sitt spår missade den också sina första pinnar som var uppe på samma bergshöjd som våra. Antagligen hade en annan hundägare traskat över och råddat våra spår just där. Riktigt bra träning var det faktiskt och vi fick mycket gjort. Inte gjorde det något att det regnade hela tiden. Nassa fick springa lite i skogen sen också. Vi börjar ha rutin på våt skogsterräng.

Idag var det tottis. Det var svinkallt vill jag bara påpeka så till att börja med. Vi gjorde plats ligg i grupp. Första delen gick bra då jag stod med ryggen åt och en person gick runt hundarna. Den andra delen gjorde jag så att jag gick och gömde mig och då blev Yra orolig och satte sig upp, aja baja. Steg fram och kommenderade ner henne och gömde mig pånytt och sen hölls hon och var mycket lugnare. Vi har igen inte tränat platsligg i gömman så det var nog bara det och det faktum att blåsten var så kall att hon nästan hackade tänder. Sen gjorde vi persongruppen och följet var riktigt fint, bravo. Efter det skulle vi göra sitt från marsch och av nån anledning började Yra gå väldigt het. Fick sitt ändå att lyckas och skulle ta ligg men då började nog "mopon keuli" ordentligt. Ingen aning varför hon gick upp i sådana varv av ett helt vanligt moment så jag fick ta till p-ordet för att få henne att skärpa sig. Ligg var sen också helt bra efter det. Sist tog vi eteenmeno med bollen på kanske 12 meters avstånd. Helt perfekt! Använde rösten rätt ordentligt med tanke på Yras rätt höga "viretila" och det var men grym fart hon lade sig. Jag är nöjd med att hon tycks börja kunna fungera också när hon är uppe i höga varv.
Efter träningen åkte vi till skogen och fick sällskap av Mari, Ringo, Dessi samt Aija och nyblivna AVA Saimi! Hurra och jättegrattis! De är SÅ värda det. Vi fanittaa nu deras lugna och säkra stil.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti