16.5.2010

Bra dåliga tävlingar

Vi har fyra starter bakom oss den här helgen och egentligen är jag helt nöjd. Yra startade som ett proffs! Inget litet tecken ens att hon skulle tjuva. Inte fast jag gick tre hinder ifrån, inte fast hon gallskrek och gick på övervarv, inte fast jag vände mig om och sa hyvä med hög röst, hon hölls som fastspikad. Det känns helt otroligt, nu kan vi äntligen börja koncentrera oss på själva banan. Tror att vår nuvarande starttaktik är bra för Yra. Efter att vi värmt upp går vi bara och väntar på vår tur. Ingen lydnad, inga tricks, ingenting. Fast hon skriker och drar får hon ingen uppmärksamhet alls, jag håller bara i så hon inte stör andra, men jag går inte med i hennes upphetsning. Faktum är att 3 gånger av 4 den här helgen så fann hon sig i sitt öde och satte sig vid min sida.
Bana ett igår var vår bästa. En enda ribba kom ner då hon låste följande hinder (tunneln) mitt under hoppet och jag faktiskt såg att hon tog ner hoppet mitt i, helt Yras eget fel faktiskt. På slutrakan hoppade hon alldeles för långt ifrån ringen och fastnade ganska illa i ljumskarna, men kom vidare och fick varken fel eller ont. Det var faktiskt en riktigt bra bana. Vi hade överlägset snabbaste tiden och blev trea.
Andra banan fick jag inte riktigt grepp om, kändes jättesvår att föra. därför fick vi 10 fel, först för att jag drog Yra förbi ett hinder och sen för att jag inte vågade släppa in henne i tunneln i tillräkligt god tid. Helt och hållet mina fel och Yra kändes bra.
Första banan i dag var vår sämsta. Yra hetsade upp sig helt otroligt innan (men hölls trots det i starten) och efter att jag slarvade vid ett hopp, tappade hon helt nerverna och det blev bara kaos av alltihop.
Jag hade inte världens bästa "fiilis" inför den andra banan, men vi klarade av att skärpa oss. Jag vågade lita på att vi har fått ihop en fungerande startrutin och faktum var att det nu funkade. Yra kom ner på jorden igen och jag också nästan. Saldot från banan var en fälld ribba i en sväng där hon trots mina försök att ge henne tid "håsade". Dessutom lyckades jag "valssa" rakt framför henne två gånger och vad kan en liten hund göra annat än stanna och få en vägran. Resultatet blev alltså 15, men det kändes jättebra att vi klarade av att samla oss.
Här kommer några snygga bilder på Yra-pyra, hon hoppar minsann inte med god marginal hon inte!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti