5.5.2010

Inte en enda ribba!

Tränade igen i Kivistö igår då det var tisdag. Hurra, hurra! Inte en enda ribba tog Yra ner. Några gånger hörde man att det var farligt nära. Yra är mycket ekonomisk, hon lämnar inte en millimeter överlopps emellan och då gäller det både ribban och vingen.
Banan började med ring, hopp och gunga - i rak linje. Man kan lugnt säga att gungan gick fort, nej förresten inte lugnt utan med hjärtat i halsgropen. Hon är helt orädd den hunden! Mina försök att bromsa henne innan gungan hade ingen effekt eftersom hon visste att det var dit hon skulle. Hon tog kontakten suveränt alla gånger utom en, så hon vet väl vad hon håller på med, men du milde den fart med vilken hon smäller ner och sen fortsätter. Efter gungan kom det tre bakombyten, som funkade riktigt bra! Hurra, äntligen lossar det! Sen längden och ett hopp där det dessutom var ett hopp emellan mig och Yra. Kauko-ohjaus i högsta grad alltså och funkade super. Sen var det "avokulma" till slalom och jag var dessutom tvungen att göra ett bakombyte och här kämpade vi länge, fick det till slut att fungera en enda gång utan fel men med noll stilpoäng. Sen var det tre hopp i serpentin dvs. de var vinkelrätt mot oss och hoppades vänster-höger-vänster. Jag är helt mållös över hur Yra "irto", ingen tvekan alls. Sen tunnel och efter det tre hopp som alla skulle gås runt. Prövade det här på två olika sätt. Först med "pakkovalssi" och sen med att skicka henne och det visade sig att vi fick samma tid på båda sätten. Så var det bara Aet och de tre serpentin hoppen kvar fast den här gången skulle man gå runt dem alla och jag kan bara konstatera att vi inte hade särskilt stora problem.
Jag är helt jättenöjd med träningen nu. Jag tycker att Yra går framåt med jättestora steg. Hon håller fokus på hindren på ett helt annat sätt och det gör att jag inte behöver brottas med henne hela tiden. Farten är emellanåt helt sjuk och jag hoppas bara att hon har lärt sig rätt teknik så hon inte har sönder sig själv. Nuförtiden stämmer verkligheten sällan överens med det jag planerar under bangången. Så ju bättre hon blir desto sämre blir jag. Ingenting jag lärt mig med Nova, Nala och Cloud funkar med Yra så när det går åt skogen gör det det ordentligt. Men det är så kul att se hur hon njuter.
Lydnad njuter vi ingendera av för tillfället så vi ska ha paus nu några dagar.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti