30.12.2010

Jullov

Så var då julen firad. Vi tog det lugnt. Julskinkan smakade gott, men inte för gott och alla höll sig mer eller mindre i skinnet. Hundarna fick fina reflexkappor i julklapp. Nalas var tyvärr för liten för Nala har gått upp nästan ett halvt kilo i vikt, hurraa! Kappan gick att byta ut mot en större.
Vi har firat jullov med att sova länge och springa fritt i skogen. Idag var det dags för träning igen. Vi började med en promenad för att Yra skulle få leka lite med andra i sin storlek. Hennes mamma sa till henne på skarpen redan i början och sen ville inte Yra vara med utan backade bara hela tiden framför mig. Surpuppa. Nala lekte i stället med Revyy så mycket hon nu iddes.

Sen träning. Hade planerat en kort bana med bom och gunga och lite hopp och två tunnlar. Idén var att få ordentligt med fart och sen hålla Yra på kontakten olika lång tid och se hur hon klarade det. Det gick ju galant, skit också! Alltså hurra, men tanken var att jag skulle få upp Yra i så höga varv att det motsvarar en tävlingssituation och jag skulle komma åt att korrigera fel. Nåja, det var väl inte en onödig övning i alla fall. På söndag för vi förhoppningsvis se motsvarigheten i verkligheten. Förutsatt att vi kommer ut på banan utan tjuvstart.
Nasslan skulle också lite träna. Mest hoppsade hon omkring, glad ihågen, snusade lite emellanåt och gjorde ett och annat hinder ifall det riktigt råkade vara i vägen. Farten var ju bra speciellt på slalom, men ingen kontakt till mig och hon svarade inte på handlingen överhuvudtaget. Det var nu en sån dag.
Sen gjorde Yra lydnad. Rutan funkade bra trots att vi har haft paus med den och att jag hade glömt att ta med en target. Inkallningen var nu sen vad den var. Hon vallar mig och kommer inte direkt till sidan. Stå, ligg och sitt från marsch var alla bra. Inkallningens ligg gör hon dessvärre inte alls. Hon har slutat smyga men lägger sig inte utan blir i nånsorts krypställning. Stå är däremot bra nu. Sen gjorde vi en meters hoppet med vår nya 650 g kapula. Jösses, den är stor. Började med 80 cm det gick fint så jag lyfte till 90 cm. Då slog hon i ordentligt med baktassarna. Sänkte till 80 igen och lät henne göra det två gånger innan jag lyfte till 90. Nu gick det bra så jag slutade där. Fem hopp på den höjden är tilräkligt. Tar nog och tränar på lite lägre höjder så hon vänjer sig vid att ha mera tyngd. Avstampen gick bra, men man märkte att hon kom brantare ner pga. tyngden. Den sista stunden fjamsade vi bara och gjorde lite trix.

1 kommentti: