21.3.2011

Joggingsäsongen inledd

Förkunnar man käckt och medger inte att en normalsäsong består av about 12 joggingrundor fördelat på c. sju månader. Men i år sidu skall det bli en ändring och kondisen kommer att stiga så det bara viner om det. Att springa i sommardojor på snö var inte speciellt trevligt och att springa i vinterjacka var det ännu mindre, men jag är inte alls i så dålig form som jag trodde. Men jag avundas nog Yra som kan falla in i passlig trav och sen hålla på hur länge som helst. Inspirerad av en viss DVD prövade jag också på att göra spurter i uppförsbacke. Det var för mycket för hundarna som blev lite för glada. Till slut fick jag dom att sluta hoppa på mig, men i stället backade Yra uppför hela backen framför mig. Hon har koll på sina bakben den hunden. Som extra bonus var skolans plan skottad och underlaget bra så vi avslutade med lydnad. Vet inte om det var underlaget eller vad, men följet var riktigt bra idag. Bara i spring ville hon lite dra i väg, men dubbelkommando räckte för att hon skulle hålla in. Inkallningen var snygg, inget smygande där inte. Däremot är stå från marsch historia för oss. Fick gå tillbaka till att backa framför henne med godis i handen annars hann hon sätta rumpan i backen fortare än kvickt.

Nalas problemhundsträning vill inte riktigt ta sig. Tidvis får jag henne att gå förbi hundar utan att morra, men får hon tillfälle så hugger hon efter vem det nu än råkar vara, som en liten kobra. Men annars mår hon bra, ryggen verkar vara i skick och hon joggade också med gott humör trots att hon inte riktigt hölls i trav utan måste galopppera. Även i den farten hann hon nappa åt sig hästbajs. Kul med hund.

Avsaknaden av agilityrapport beror på att vi i stället för agility övade starter, igen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti