8.3.2011

Lomaa pukkaa

Vi inledde vintersemestern på vårt eget sätt dvs. vi tränade; lydnad hos Jessica. Vi började med vittringsapporten. Yra gjorde precis som hemma, håsa, fjamsa, smakade och lyfte på varenda en och hämtade till slut rätt. Därför gjorde vi så att hon fick ligga en lång stund brevid pinnarna och äta godis innan hon fick lov att söka. Hon lugnade ner sig och det var mycket mindre smakande de följande gångerna.
Sen rutan. OMG! Yra hann göra allt möjligt och en del omöjligt, som att försöka hämta kantbanden. Back to basics alltså. Leksak i rutan och först när hon har bra drive dit så börjar vi fila på platsen.
Fot; lite väl långt framme som vanligt, men höll kontakten bra. Blev mycket bättre bara med att jag anpassade min fart och steglängd. Yra har ett fult sätt att starta då jag säger fot, så det skall vi fila bort också.
Sitt från fot var riktigt bra, det värmde mitt hjärta.
Apporterna både vanlig och metall var helt bra. Yra har än en gång lite väl bråttom när hon skall lämna så det skall vi fila på.
Inkallningen; här kom hon igenom så det braka om det vilket kanske inte är så farligt med tanke på att hon har smygit fram den senaste tiden. Efter en liten påminnelse kom hon ihåg att hon skall stanna. Stoppen var tyvärr inte så snabba som de emellanåt har varit.
Fjärren var annars bra, men som jag redan visste så kommer hon framåt i stå-sitt bytet då jag håller längre avstånd.
Summan av kardemumman var att vi har flera moment som är på god väg men kräver viss finslipning. Det bästa var att märka hur mycket jag kan påverka följet bara med min egen promenad takt. Mest knäckande var att vi måste börja från början igen med rutan för jag vet inte hur mångte gången. Och som jag nog vet så skulle det vara enklare att träna med en hund som istället för 120 km/h höll en fart på 100 km/h.
Efter lydnaden gick vi en promenad på isen och senare på kvällen ännu en promenad med kompisarna i skogen. Ljuvligt tyckte Yra, överdos av frisk luft tyckte Nala.

Idag har jag fortsatt semestrandet med Sushi-lunch med mamma och kanske lite överdrivet shoppande. Vi gick också en timme på isen med hundarna innan den iskalla vinden tvingade hem oss.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti