27.1.2010

Nova ger sig aldrig

Nova har mått riktigt dåligt så vi var hos veterinären både måndagkväll och tisdagmorgon De har tagit en massa tester för att reda ut varför hon magrar och tappar päls. Jag var tvungen att åka på jobb på tisdag så det var meningen att Nova skulle bli kvar hos veterinären hela dagen och att de skulle ta prover på henne med jämna mellanrum. Lilla Noppa-skruttet har fått nog av veterinärer i sitt liv så hon tänkte definitivt inte stanna kvar. Jag hann vara på jobbet en halv timme innan dom ringde och bad mig hämta hem henne. Jag kunde tydligt höra varför för Nova gallskrek, inget skäll eller gnäll, utan skrik á la tiotusen småflickor. Alltså åkte jag och hämtade hem henne. Det var inte första gången hon blev hemskickad på grund av dåligt beteende. Nova finner sig inte i vad som helst. Min envisa lilla gumma.
Efter en hysteriskt hektisk dag åkte jag ännu till Kivistö med Yra. Trots att det var så kallt att kontaktlinserna frös i ögonen är agility ett undermedel mot stress. Yra var i toppform. Det var lillebror som tränade oss så vi fick göra hela banan igenom först. Och vi klarade det faktiskt med en vägran och en tillbakavisning på A:ets kontakt plus lite skäll från Yra för att jag stod ivägen. Inte stilrent men dock. Sen tog vi flera upprepningar på olika sätt på de ställen som var svåra. Vi fick faktiskt allting att fungera riktigt bra utom bakombytet på slutrakan. Så dagen slutade väl trots allt.
Idag har vi tränat kontakter inne. Jag byggde ett litet kontakthinder av en hylla. Att göra kontakter i så här litet utrymme är inget problem för Yra. Därför gjorde jag så att Yra stod på kontakten och fick lämna den bara då jag sa OK. Hon fattade otroligt fort och fast jag tillsist hoppade och ropade kom och tule och allt vad jag kom på och viftade med leksaken, så väntade Yra på OK innan hon kom. Fiffiga lilla hund! Det här ska vi träna mycket nu så att vi får det överfört i praktiken. Hon har så väldigt bråttom bort från kontakterna så hon slarvar lite. Nu ska hon ha ett tydligt kommando för när hon får komma bort för det har varit otydligt hittills. Nu ska jag bara klara av att vara konsekvent och det kan bli svårt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti