3.1.2010

Tävlingar

Igår var det dags för våra första tävlingar på en lång tid. Jag hade hyrt hallen två timmar under veckan för att vi skulle komma i form, men det hjälpte inte. Vår prestation var minst sagt pinsamt dålig.
Första banan började med fyra hopp, takaa-kierto och valser som ju passar oss. Tyvärr drabbades jag av hjärnsläpp i starten. Jag lämnade Yra och gick till första hindret och skulle säga stay pånytt men av någon anledning kallade jag på henne. Därför var jag sen till tredje hindret med en vägran som följd. Sen gick de följande hindren helt bra, men på åttonde hindret rev hon, strax därefter tionde hindret och till sist valde hon Aet istället för gungan, så vi blev diskade. Vi fortsatte till slut i allafall via tunneln och slalompinnarna där hon hade för hård fart, men sen "irto" hon fint på slutrakan. Ingen höjdar bana alltså, men Yra var på gått humör så jag riktigt väntade på följande bana. Vi tog lite lydnadsövningar i pausen och Yra jobbade jättefint. Hon var koncentrerad och lugn.
Den andra banan började med en raksträcka med tre hopp sen slalompinnarna i samma riktning men c. 1,5-2 m till höger. Hade tänkt kalla på Yra mellan andra och tredje hindret, dra henne åt höger och göra ett bakombyte vid slalompinnarna. Det borde hon klara, hon har gjort det förr. Men min koncentrerade, lugna hund tog sin vanliga tjuvstart, sprang ända till pinnarna där hon snurrade en stund och skällde. Vi gick av banan. Skit och många andra fula ord! Vi är tillbaka där vi var i oktober. Sjukledigheten har nollställt allt det vi lärde oss strax innan. Jag måste få henne att sluta tjuva för det går inte att rädda en bana när hon är i det sinnestillståndet. Därför kan det hända att vi åker ända till Riihimäki om en vecka för att gå av banan efter första hindret.
Det är i allafall skönt att vara tillbaka och kunna tävla och träna igen. För Yra var gårdagen rätt tung för när jag steg upp idag vid halv tio-tiden stannade alla tre hundarna kvar i sina sängar. Först när telefonen ringde ungefär en kvart senare dök Yra upp och såg rätt mosig ut, lilla skruttan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti