9.1.2010

Tävling i kylan

Idag var det tävlingar i Riihimäki. Dryga tjugo minusgrader. Man är inte riktigt klok som åker iväg i sådant väder. Det var bara en start för tvåorna så Nala var också med.
Det var Yra som var först ut. Banan var riktigt kiva inte för svår, men med vissa utmaningar. Den första var att få Yra att hållas i starten. Hon tänkte tjuva men jag hann sätta henne tillbaka. Sen gick allt åt skogen. Jag var hopplöst för sen i allt jag gjorde. Så Yra bromsade före vartenda hopp, vilket i sin tur ledde till att ribborna föll. Jag behöver verkligen träna. Slutresultatet var 20 felpoäng och 9 sekunder under idealtiden. Får verkligen se mig i spegeln denna gång.
Sen var det Nalas tur. Det andra hindret var bommen och där kom domaren väldigt nära och det är ju så himla otäckt tycker Nala. Resten av banan koncentrerade hon sig på att hålla koll på var domaren fanns. Därför tog det 72 lååånga sekunder att komma i mål. 0 fel men vi blev ändå sist. Sånt händer.
På kvällen var vi och tränade med Katja och tjocka släkten i en varm och skön hall. Vi började med lydnad. Först tog jag apportering med Yra. Hon gjorde som hon brukar dvs. hon springer för hårt på "klabben". Fick tips om hur jag ska få henne att lyfta den lite nättare.
Sen tog vi hoppet. Tanken var att jag skulle få henne att hoppa längre ifrån så att hon inte sätter sig precis på andra sidan hindret för då kan hon inte hoppa tillbaka. Vi tränade det med en target, men som vanligt var problemet att hon apporterar det. Idag äntligen gick det upp ett ljus för henne. Jippii! Vi gjorde tre superfina hopp. Hon satte sig fint och långt ifrån. Och kom snyggt tillbaka. Helt super!
Sen tog vi fjärren, men där har hon för roligt. Slarvar och väntar inte på kommando. Vi behöver träna den lite mindre.
Sist tog vi ligg i grupp. Yra hölls fint men gick igen ner på höften. Skräp, vet inte hur jag skall få henne att låta bli.
Sen tränade vi agility. Jag tränade bara kontakter. Vi behöver igen förstärka dem för hon slarvar lite nu efter sjukledigheten. Det gick riktigt bra. Vi tränade också på slalomingångar. Lyckades riktigt bra. Fick henne att tänka och inte bara ånga på. Vi klarade dessutom att göra blindbyten efter käpparna vilket jag inte vågat göra tidigare så det var extra bra.
Nala tränade också lite slalom och nu gick det fint. Bra fart trots att det var många främmande i hallen. Kanske det blir bättre också på tävlingarna bara vi får lite mera träning.
Jag tränade också med Cloud. Det är länge sedan vi gjort något tillsammans och ändå kommer hon ihåg allt. Det är som vi aldrig haft någon paus. Hon är så söt och genuint glad. Jätteivrigt höll hon på fast hon fyllt tio för länge sen. Hon drar så lätt i leksaken, jämfört med Yra, och hon är så liten. Lilla Cloud, hon är verkligen en hund som får en på gott humör.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti